ŠUP 17

Malá Fatra 2000

pozn.: Chcete-li si přečíst i Alfonsův zápis z téže akce (ale o ŠUP později), klikněte sem

Kule neustále fotil a tak byl furt asi 2 km za námi. Na této foto jsme už za kopcem...Tentokráte jsme se vydali na Malou Fatru, kde jsme zatím nebyli. Obvyklá výbava: dva spacáčky, sněžnice, hůlky a hromada všelijakých krémů a mastiček na boty. Vyráželi jsme úterý večer vlakem do Žiliny.

V Žilině jsme byli dost brzo ráno, a navíc totálně nevyspalí, poněvadž nás neustále budili: průvodčí, pasová kontrola ČR, celní kontrola ČR, změna průvodčích, pasová kontrola SR, celní kontrola SR, a ještě jedna změna průvodčích. Kule už z nich byl dost nervní, protože to vypadalo, že nás budí schválně! Z Žiliny jsme se odvezli busem na nějaké sedlo, z něhož jsme potom pokračovali dále. Maďalovo igloo opravdu nebylo skromné. Dalo se v něm pohodlně stát! Namířili jsme si to k búdě Pod Skalou, ovšem tu mezitím někdo ukradl, a tak tam žádná nebyla. Začali jsme kopat hroby (vlastně záhraby). Byla tam asi třímetrová návěj, jako stvořená. Ovšem se dvěma lopatkami nic moc. Tatouch se raději vydal s Alfonsem a Kulem na obhlídku okolí – na mapě byla jiná chajda asi kilák po značce. Skutečně tam byla, a tak jsme zanechali kutání a za Maďalova usilovného pláče jsme se nastěhovali do té chajdy. Maďal už byl ale rozhodnut – on v žádné chajdě nespí! Začal tedy stavět igloo a to ne zrovna nejskromnější. Kule se mezitím pokoušel zatopit v kamnech, která neměla žádný tah a Turbo dělal oběd. Krup s Qíkem si vykopali záhrab, kde ale nakonec nespali. Ostatní pomáhali většinou s igloo, nebo se flákali v boudě, nebo obojí. K večeři byla Alfonsova pochutina – kolínka se svíčkovou. (!) Večer jsme si zahrli synonyma a jiné itelektuálně vyčerpávající hry, takže jsme poté raději šli spát – v igloo spí Tatouch, Alf, Maďal a Sova.

Alfons čte "Proč bychom se nepotili", zatímco Krup už zabírá a Maďal zašívá kalhoty. Na kamnech se taví sníh.Druhý den brzy ráno, asi okolo jedenácti hodin do chjdy vbíhá Alfons a vyhlašuje, že se dneska nikam nejde a že tu zůstaneme celej den. Nikdo nic neříká a tak to tak nějak vyzní jako samozřejmost. Sníme nějaké vločky a jdeme se podívat na Kľacký vodopád. U vodopádu jsme za chvíli, vypuklo peklo (vlastně spíš fotografické šílenství). Kdo měl foťák fotil, kdo ne, předstíral, že fotí, ebo aspoň, že tomu rozumí. Vydali jsme se zpátku směrem hore, ale ne ještě do chajdy, ale na Kľak. Cestou jsme ztratili Tatoucha, potom našli Alfonse, pak zjistili, že ztratili Qíka. Nakonec se objevil i Tatouch. Potom jsme našli Maďala a Kuleho, mezičímž se opět ztratil Tatouch. Raději jsme snědli MLS a ztratili jsme se všichni. U chatky jsme se opět našli a začli něco dělat (dříví, ale hlavně jídlo…). Celý den bylo krásně, k večeři byla čínosojorejže. Opět hrajeme nějaké hry a jdeme spát. V igloo spal tentokrát pro změnu Maďal, Tatouch, Alfons a Turbo (?).

Opět trocha obligátního umění...Vyrážíme na další cestu. Alfons si vytyčil nějaký puntík na mapě a tak uhání kupředu jako blázen. Ostatní to až tak neprožívají a jdou celkem v klidu. Zdá se, že zůstat včera na místě nebyl dobrý nápad, protože teď to nebudem vůbec stíhat… Postupně zjišťjeme, že ve sněhu jdeme podstatně pomaleji a ujít deset kiláků není až taková pohodička, jak jsme si mysleli. Obědváme narychlo v sedýlku a vyrážíme dál. Sova běží vepředu (že by Alfonsův nástupce?) a mate nás. Střídavě jdeme po značce a hledáme ji. Nakonec Alfons usoudí, že k tomu jeho puntíku nedojdeme a zastavujeme, protože už se začíná stmívat. Vykopali jsme díru na oheň a postavili stany. Jakmile oheň plápolá (v praxi jsme vyzkoušeli Horácovu metodu – topit rychleji než jsme stíhali řezat dříví) nálada se zvedá. Vaříme Kulecí sejráno, a to značně poctivé. Chvíli zkoušíme hrát slovní hry, ale potom jdeme radši spát. Širchánovi se zdá o Kvejku trojce.

V této búdě nás spalo poslední noc pět, ostatní si postavili stany.Ráno sníme Alfovy vločky a jakž takž zamaskujeme ohniště (ale furt tam zbyla díra 4x4 metry aspoň metr hluboká). Pokračujeme v cestě. Je jasné, že nestíháme dojít za Velkou Lúku, ale že budeme muset slézt z hřebenu před ní. Ten jeden den nám teď docela chybí. Cestou nám popraská několik sněžnic. Tempo je opět značné, skoro celé dopoledne jdeme roztroušeni v asi dvoukilometrové řadě, na nikoho se nečeká. K obědu máme chleby s česnekovou pomatlánkou a instantní poblívky na super novým vařiči. Na závěr vaříme extrakt z koření z YumYumek. Když už je nám dost blbě, jdeme raděj dál. Cestou zpět ve vlaku:"Jé, Kule, mě vypadl baťoh z okna!" Vypadá to, že na hřebeni by mohla být ještě před Velkou Lúkou nějaká chajda. Míříme k ní a nalézáme ji až těsně když se stmívá. Kule opět rozfajrovává kamna a kouřem hubí šváby, zatímco Tatouch našel buk na dříví. Alfons čte pohádku, zatímco většina spí a někdo vaří fazole. Kape ze stropu, a tak musíme uvnitř chajdy vytvořit improvizovaný lajning. V chatě spí Turbo, Sova, Krup, Širchán a Qík, ostatní s postavili stany.

Neděle – musíme na vlak. Sbalili jsme se celkem svižně (na naše obvyklé tempo) a vydali se hledat hřeben, po kterém spadneme dolů. Po několika peripetiích jsme jej opravdu našli! Cesta dolů po hřebeni ubíhá svižně, obzvláště pak za téměř neustálé konzumace zbylých MLSů. Čím jsme níže, tím sníh těžkne a je mokřejší. Sněžnicemi si ho hážeme na nohy – paráda. Cestou dolů občas sjíždíme kopeček na sněžnicích, nebo na lopatě. Potkali jsme kadibúdu, celkem šikla. Sešli jsme do vesnice a dále pokračujeme poslední tři kiláky do Martina. V nám velmi dobře známé čekárně obědváme, Alfons, Maďal, Sova a Krup vyrážejí pro korbáčiky. Vlak jede ve 4 hodiny, v Praze je v 11 večer. Ve vlaku jsme dočetli knihu, zatímco Kule blokoval celý kupé sám a na chodbičce stály devadesátileté babičky o holích!!! Na Hlaváku jsme se rozpustili a odjeli domů.