ŠUP 11

Velká Fatra 1998

18. 3. - 22. 3. 1998, Alfons, Kule, Horác, Tatouch, Čenich, Krup

Úvod

Zasněžená krajinaJelikož jsme minulý rok byli na jaře v Nízkých Tatrách, kde se nám velmi zalíbilo, rozhodli jsme se, že letos pojedeme opět do zasněžených hor na takový krátký puťák. Na cestu jsme vyrazili v úterý večer a vrátili se v pondělí ráno. O tom, co se dělo mezitím by měl povyprávět tento zápis.

Úterý

První tábor u sedla PríslopScházíme se v klubovně. Debatujeme o tom, zda si vezmeme běžky, a budeme je celou dobu tahat na zádech, jako vloni, nebo je necháme doma a budeme se brodit dvoumetrovýma závějema. Nakonec jsme je nechali v klubovně. Tatouch s Kulem dokončují balení, trvá jim to asi hodinu. Horác vtipkuje, že Tatouch tu asi zůstane, neboť zde furt pobíhá bos v teplákách, zatímco ostatní už skoro odcházejí. Alfons se ptá, jestli máme s sebou kotlíky. Kule ztuhne, a potom se je snaží narvat do svého báglu 75 small. Nevejdou se tam, a tak dává Alfonsovi sekeru, Krupovi poklice, apod. Jdme na tramvaj, jedem na Hlavák. Čenich balancuje na úzké zídce podél "uličky smrti". Kolem to prokrosí žigulík asi dvoustovkou za hodinu. Na nádraží kupujeme lístky, jdeme do vlaku. Obsazujeme kupé, spíme...

Středa

Horác pózujeRáno vystupujeme v Lubochni. Je tu pěkná kosa. Jdeme skrz městečko po modrý. Za ním se rozplácneme na loučce a spíme, jen tak, někdo ve spacáku. Svítí sluníčko, je nádherně. Po asi hodince a půl spánku vyrážíme na další cestu. Šplháme do nahoru do sedla. V sedle sníme Tatouchovu bábovku, ňáký chleby s Alfovou pomazánkou. Čenich blbne, protože má zatím dost energie. Nahoře už je sníh, a tak Horác zapřahá Čenicha před pekáč se stativem, žrádlem a jinými věcmi. Drásáme se nahoru na Tlstý diel. Vůbec nelitujeme, že nemáme běžky. Pokračujeme po hřebeni kolem Nižné Lipové na Príslop. Cestou míjíme krásnou(ý) salaš. Před sedlem Príslop sbíhá Alfons k chatce na úbočí, jestli by se v ní nedalo spát. Dalo, kdybychom ovšem měli klíče. Stavíme stany a vaříme Horácovu první večeři - fazole. Spíme.

Čtvrtek

Vstáváme, vaříme porič a jíme jej. Sbalíme se a vyrážíme na cestu. Sejdeme do sedla Príslop, obejdeme dva malé kopečky a začínáme se drát nahoru na Kliačik. Za Kliačikem jíme chleba s makrelou. Je zima, zvláště, když člověk stojí a jí. Sníme ještě nějakou čokoládu a začínáme výstup na Kliak. Stále jsme rádi, že jsme běžky nechali doma. Čenich nám razí cestuFouká ostrý vítr, je zima. Na Kliaku se zapíšeme do vrcholové knihy, ale funí tu, takže jdeme dál na Vyšnou Lipovou. Spíme před Jarabinou. Vaříme druhou Horácovu večeři - čočku. Kule staví složitou stavbu z klád kolem ohniště, na které sedíme. Nakonec se pod náma propadá. Debatujeme o ekologii, ekonomice, reklamě, společnosti a jiných tématech. Oheň vyhasíná a je zima, takže končíme rozpravu a jdeme spát. Za celý den jsme ve sněhu urazili asi 8 kiláků.

Pátek

Jíme porič, balíme a vyrážíme na Jarabinú. Cestou se svlíkáme, protože při výstupu se člověk zahřeje. Střídáme se v prošlapování stopy. Sněhu je místy po kolena, ale pořád aspoň do poloviny lýtek. Čenich táhne pekáč, na který mu Kule přidal kus stanu. Na Jarabiné hledáme značku, Kule jí nachází. Sbíháme dolů. Tam zase značku ztrácíme. Obcházíme malý kopeček po strmém svahu, pořád to klouže. Po chvíli jíme Kulecí čokoládu a jdeme dál. Tatouch a Alfons nacházejí značku, pokračujeme dále po ní na Malý Lysec. Cestou pěkně fouká a je kosa. K obědu jíme chleby s uzeným sýrem, který nám Čenich ráno ochutnal tak, že z něj zbyla asi půlka. Drásáme se na Malý Lysec. Nahoře je zase chvíli hezky, svítí slunce, což není tak obvyklé. Koukáme na Borišov, kam máme dojít a na hřeben, který k němu vede (nahoru-dolu-nahoru-dolu...). Radši sbíháme na úboční cestu po velmi strmém svahu. a po ní jdeme aspoň rovně. Cesta ovšem není prošláplá, takže o moc rychleji nejdeme. Kule si pro jistotu postavil záhrabZastavujeme až za tmy. Stavíme stany a rozděláváme oheň na cestě. Od velkého Mountentu jsme samozřejmě ztratili kolečko na spojení nosných tyčí vnitřního stanu. Tatouch to spravuje pomocí kusu lžíce, katráčku na zuby, větví, provazu a obvazu. Kule na to nemá nervy a staví si záhrab. Vaříme třetí Horácovu večeři - čočku. Je moc dobrá, zvláště ten špek... Kule dokončuje záhrab, Alf mu pomáhá. Tatouchovi se podařilo provizorně spravit stan. Kule už má záhrab hotový a váhá, kde teda bude spát. Nakonec spí s Alfem v záhrabu. Je pěkná zima, podlážka stanu hrozně klouže po sněhu.

Sobota

Jíme porič. Pokračujeme po cestě. Je děsně klikatá, jak ochází všechny kopce po vrstevnici, takže jdeme ještě dost dlouho. Počasí je nic moc. Na cestě by se běžky hodily. Docházíme k místu, kde by měla vést žlutá nahoru do sedla mezi Borišovem a Ploskou. Není tam, a tak jdeme podle vlastní úvahy do strašnýho krpálu. Oblíbená činnost - lelkování okolo pohasínajícího ohniště.Cestou narážíme na žlutou a jdeme po ní až k seníkům, které jsou na mapě. Je tam krásná chajda s palandama a kamnama, kde by se výborně spalo. Litujeme, že jsme sem nedošli včera, ale v noci bychom to stejně nenašli. Sníme chleby se salámem a vymýšlíme, co dál. Je střídavě hnusně a méně hnusně. Ukazuje se, že buď musíme ze sedla dolů Necpalskou dolinou, nebo po hřebeni na Kráľovu studňu, což jsme původně chtěli. Jdeme pod Ploskou. Zatáhlo se a je hnusně, fouká, sněží. Nevíme, jestli bychom to po hřebeni stihli, protože ve sněhu se jde mnohem pomaleji. Radši jdeme k chatě pod Borišovem a odtud dolů Necpalskou dolinou. V chatě si dáváme čaj za 7,- korun Slovenských (!) a bavíme se s domorodci. Mají huskyho, který má jedno oko modré a druhé hnědé, což je prý normální. To sou věci v moři klidu! Domorodci říkají, že přes hřeben na Kráľovu studňu do večera neexistuje. Jdeme dolů do doliny. Sněhu ubývá, jdeme rychleji. Hledáme seník, kde bychom měli přespat. Mapa lže, žádný seník tam není, takže stavíme stany. Vaříme čtvrtou Horácovu večeři - fazole. Spíme na křivém podkladu, Čenich bojuje s Alfonsem o místo ve stanu.

Neděle

Horác: Přece nebudu všechno tahat sám! Ráno vaříme porič. Není kam spěchat, takže rovnou opékáme chleba se zálesákem (salám). Balíme a vyrážíme dále z kopce do Necpal. V Necpalech je taková tvrz, líbí se Alfonsovi. Jdme po silnici do Belé-Dulice, odkud odjíždíme autobusem do Martina. V Martině sníme v čekárně jídlo (chleba, lovečák, zbytek Alfovy pomazánky, okurky, a podobně) a vyrážíme do města, protože se k nám přikýbloval ožralý ožrala. Hledáme cukrárnu, ale žádná nikde není. Nakonec kupujeme u stánku nějaké sušenky a čokoládu. Chceme jít do hospody na čaj, ale nechtějí tam pustit čenicha, tak na ně kašleme. Sedneme si v čekárně, odkud mezitím vyhodili ožralu. Odjíždíme vlakem do Vrútek, čekáme na rychlík Cassovia, který nás odveze domů...