Diskuse

Horace (11. 6. 2008 - 00:43)

2Magyal, Prskin: Zdravím. Objevil jsme ve vašich komentářích pár docela zajímavých námětů. Nicméně chtěl jsem se zeptat a poskytnout také pár informací: MSR XGK II-Prskine, pokud máš 2 trysky tak ta 1. je na benzín (ne na petrák) a druhá na petrák. Měly by mít také označení W(white gas-1.) a K (kerosene). Je fajn že je již dělají s hadičkou, ta trubka co z nich čouhala dříve byla nesbalitelná.
Výhřevnost petrojeje je o něco NIŽŠÍ než benzínu-míněno technického benzínu. Konkrétní čísla tu nemám ale našel bys detailní popis např. v Pavlíčkovi (člověk v drsné přírodě atd..). Přišlo by mi škoda dávat tisíce za letenku a pak šetřit na benzínu desetikorunu jen proto že u pumpy je levnější. Benzín do auta znamená pravidelné zaprasení vařiče díky aditivům která v něm jsou a tudíž denodenní čištění. A to v míře větší než po použití petráku.
Magyale-není mi nějak jasný ten popis rozdělené trubičky. Dneska mají vařiče přívod benzínu přímo přes plamen. Zdá se mi to efektivnější protože není na vařiči teplejšího místa než špička plamene. Konstrukce může být jednodušší a lehčí-i když to tam "ohavně čouhá". Btw. tento způsob se používá i v pecích, v hořácích horkovzdušných balonu a pod..
Rovněž mi není jasný logický vývod: "proto vsechny varice na benzin maji mezi nadrzi a horakem ventil". Jakobys naznačoval že bez ventilu by se plamen dostal skrz trysku přívod do lahve.. I bez ventilu by plamen zůstal nad tryskou. Toho jevu využívaly dříve například hornické lampy do výbušného prostředí kde byl plamen oddělen od plynu síťkou a hořel "izolovaně" od okolí. ...tedy většinou :-)) Upouštění tlaku bylo, pokud vím, vynecháno u vařičů z jediného důvodu a to je bezpečnost. A také by mě zajímalo co myslíš větou, že moderní vařiče mají už jinou konstrukci? Právě ty vařiče Manaslu, Juwel, Optimus (ten Optimus koupil firmu Primus :-)) mají konstrukci vycházející z Primusu. Většina z nich není určena pro více paliv nýbrž jen pro jeden typ. S multifuelem přišel poprvé Coleman (v podstatě se jedná o změnu rozměrů vývrtu trysky a tím jiné rozdělení tlaků předehřátého plynu). Nebo je v tom něco jiného??
Možná by stálo za to zaexperimentovat co by udělal petrák ve vařiči s tryskou na benzín. Ta má o něco širší vývrt než tryska petrolejová. Asi to někdy zkusím. :-)
Ale většinou mi stačí když hoří pomaleji a má menší spotřebu. Výkon se hodí když potřebuješ uvařit vodu nebo rozehřát sníh. Když máš dusit rýži nebo vařit 10min kolínka tak to je běs...

Vavrik (11. 6. 2008 - 00:04)

Dulezite pro stiry: Schuzka se zitra kona u madala doma!

Magyal (10. 6. 2008 - 14:50)

Jo, a jeste reakce na Vrapence: Moderni varice znacky primus (multifuel, omnifuel) uz maji zcela jinou konstrukci, prave z toho duvodu, ze funguji na vice paliv. Tudiz pozbyly i jednoduchost klasickych primusu a jejich kopii (manaslu, svea, optimus, meva, sievert, juwel...), uz s nima nemaji nic spolecneho, jak jsem se snazil vysvetlit v zaveru minuleho prispevku.

Magyal (10. 6. 2008 - 14:41)

Prskin: tvuj primus je No. 96, coz je maly typ s horakem "tube burner". Funguje vyborne, ale ma dost nizky vykon (prumer trysky 0.21 mm). Ten co pouzivam ja (No. 210), a take zminovane Manaslu, maji tzv. "roarer burner" (prumer trysky 0.32mm, tzn ca. 2x vetsi plocha), dle meho nazoru je to nedostizna konstrukce, kde se trubka od nadrze rozdeli na dve, vede dovnitr do "flame spreader", tedy vlastne tvori primo nejzhavejsi cast horaku, a odtud vedou zase dve trubicky zpet k trysce. Bezkonkurencni reseni, patentovane v 19. stoleti a vyrabene dodneska beze zmeny (pouzivany treba v kuchynskych varicich). Zadny z modernich turistickych varicu tuto robustni konstrukci vsak nema, vsichni setri na hmotnosti na ukor bytelnosti. U "tube burner" dochazi ke zplyneni pouze diky tepelne radiaci a vedeni materialem od tebou zminovane desticky co se dava navrch, a deje se tak uvnitr trubky horaku na plose zvetsene srolovanou mosaznou sitkou.
Kdyz vygooglujes vyse pouzite nazvy horaku, dozvis se spousty informaci.

"roarer burner" for ever:-)

Co se tyka horeni: je omyl, ze "vypary petroleje nehori". Naopak, u vsech podobnych latek hori POUZE vypary, nikoliv sama kapalina. Rozdil je v nesrovnatelne vyssi schopnosti benzinu svevolne tekat, zatimco petrolej k tomu potrebuje dost vysokou teplotu. Proto je i vzduch v nadrzi s benzinem nasycen vypary a pri vypousteni tlaku chyti. Z tohodle duvodu VSECHNY varice na benzin maji mezi nadrzi a horakem ventil, zatimco u petroleje staci regulace vykonu tlakem vzduchu. Cimz se dostaveme zpet k diskutovanemu tematu: Historicke varice na petrolej diky tomu maji vyrazne jednodussi konstrukci, cimz je dana robustnost a neznicitelnost.

Prskavec (10. 6. 2008 - 13:22)

Mám XGK II- přívod paliva je pomocí opletené hadičky uvnitř je čistící "lanko". Trysky jsem dostal dvě- benzín, petrolej a další normální paliva... + druhá na letecký benzín, mazut nebo tak něco :) Z mého pozorování je XGK úplně jedno co se do něj naleje (má to vliv na výkon, ale nehavaruje kvůli tomu). No jestli máš peníze, kup si MSR, jestli nejsi vatař, dá se myslím pořídit i něco lacinějšího co bude sloužit...
Petrolej má vyšší výhřevnost než benzín, takže se na něm dá uvařit o dost rychleji. Výpary nehoří. S benzínem jsem už párkrát absolvoval "planenomet".
Primuse mám, je sqjelý. Akorát v něm hoří jen petrolej a ten se blbě shání (rozuměj: vylezu z letištní haly a potřebuji někde sehnat palivo- pumpu seženu snáz než prodejnu s domácími potřebami....). V nouzi se dá použít i benzín, ale při vypouštění vzduchu to je sranda :D Primus je naprosto spolehlivý, nikdy jsem s ním neměl problém. Jo a kdyby měl někdo tu placičku nahoru na hořák (ta moje mi lehce napraskla), budu rád když mi dáte vědět.

Vrapenec (10. 6. 2008 - 09:32)

2magyal: ja myslel novej primus třeba omnifuel, nebo multifuel. To že si nekoupim stary z vetešnictví sem věděl na 100%, možna sem zvažoval manaslu, ale nakonec svuj boj asi prohrala. Děkuji všem za info.

Magyal (9. 6. 2008 - 18:06)

Rad bych zamezil sireni zavadejicich informaci. Jestli z toho, ze me bavi si s Primusem hrat, vyplynulo, ze je to potreba delat na putaku aby byl funkcni, tak to je omyl. Dle mych zkusenosti je naopak zcela neznicitelny a spolehlivy. To hrani si je potreba predevsim ve chvili, kdy chces udelat z onoho vraku z vetesnictvi zase varic, pak uz komplikace nejsou.
Jinak rozhodovani jestli si koupit primus nebo neco jineho je beztak trochu mimo misu - primus se kupuje tak, ze chodis po vetesnictvich, prohrabavas se starym bordelem a casem nejakej sezenes:-)
Takze koupe primusu asi neni nic pro tebe - jen jsem se znazil odpovedet, kdyz ses me na to primo zeptal

Horace (9. 6. 2008 - 17:06)

2Vrapenec: jj, to je on. Bacha-jsou 2 verze: MSR Whispelite (jen benzín) a MSR Whisperlite Intl.-ten umí i petrák a ostatní paliva a ten doporučuji koupit. (Pak je ještě jeden typ-na plyn..) A na něm jsme několikrát spolu vařili. Ověř si že má samočistící trysku, bohužel mají dnes i méně kvalitní pumpy-daň bezpečnosti-hůře se rozebírají...
Zástěna (jedna kolem a druhá pod vařič) v ceně. Bacha-prodávaly se 2 verze-jedna komplet a druhá bez láhve- jen vařič ale zato v hezkém sáčku :-). Láhev se musela dokoupit samostatně. Doporučuji pořídit tu nejmenší verzi lahve (cca 320ml)!! Pokud bys chtěl ušetřit tak ti ten starší prodám :--------))))

Vrapenec (9. 6. 2008 - 16:31, odkaz)

jj diky moc za tipy. Tak to tady procitam a nejvic se mi asi libi ten MSR Whisperlite International 600. Ale nezda se mi az tak stabilni, jako ten dragonfly. Urcite nechci zadny varic, ktery ma palivovou nadrz pod horakem. Nechci znovu resit prevrzenou nadobu a znicenou veceri v lepsim pripade, a znečištěný/propálený stan v horším případě. To je jeden z duvodu proc si asi nevyberu manaslu, prijde mi vysoky:-( A druhy duvod jak rekl krasne Krup, nechci si s vařičem hrat a starat se o nej, ale chci na nem varit. Na putacích sem varil vetsinou s petrem a nebo s Horácem a s varicema nebyl problem. Dalsi vyhodou MSR je asi to zavetri a podlozka, ktera je k tem novejm varicum dodavana. Nehlede k tomu ze primusy a manasly jsou na petrak a ten docela začuzoval sazemi nadoby....
2Horac: je ten tvuj varic stejny jako ten co je v odkazu? A ma nejakou regulaci plamene?

HOrace (9. 6. 2008 - 16:08)

2 Prskin-Kolik jsi dostal k tomu XGH trysek? Také jen 2-Benzín+ostatní nebo 3 jako dříe???

Horace (9. 6. 2008 - 16:01)

Dragon Fly bych asi nedoporučil. Má několik ústupků-přívod paliova trubičkou a ne hadičkou (hrozí ulomení jako se to povedlo Kulemu), je VELMI závislý na kvalitě paliva-regulační jehla se snadno zanáší, v přívodní hadičce není vodící kablík-nelze jí čistit, je horší vzlínavost paliva... Navíc má filtr přímo v hadičce (horší prostupnost paliva do hořáku) a prapodivné je připojení mezi nádrží a přívodní hadičkou-je tam nějaká pojistka navíc která příliš nefunguje a praská jí těsnění. Má VELMI velký objem. Prostě se blbě balí...

Horace (9. 6. 2008 - 15:54)

no XGK je dobrý typ. Na tomto vařiči firma MSR získala své jméno (Mountain Safety Research)-nicméně je dost objemný a míval přívod paliva pevnou trubičkou, nikoli hadičkou. Při balůení do batohu se samozřejmě ulamovala.. :-( Myslím že teď mají n ějaký novější typ-má už hadičku??

Prskavec (9. 6. 2008 - 14:27, odkaz)

No a pokud nehledáš nějakou extrémní záležitost, doporučuji odkaz, jsem schopen (možná) uhádat slevu kolem 10% Má regulaci výkonu, což je hodně příjemné. Je to sice dohromady s nádrží, zato za polovinu co XGK.
Horace zapomněl dodat, že plyňák se vyplatí (finančně) leda když máš var a přepouštíš si do kartuše plyn z velké bomby. Jinak za chvíli v plynu provaříš to co ušetříš na nákupní ceně :)

Prskavec (9. 6. 2008 - 14:20, odkaz)

velmi se mi zalíbil vařič markill multifuel Phoenix, u nás je ale k nesehnání (výtečný poměr cena/ výkon)
Mám MSR XGK II, vaří velmi dobře a jak jsem vyrozumněl jeho největší výhoda je v naprosté nezničitelnosti výrobku :)
MSR Dragon Fly má prakticky stejné parametry jako XGK, ale má navíc regulaci výkonu (což bych mhohdy ocenil), údajně je ale poruchovější (je tam víc součástek).
Docela zajímavá tabulka je v url

Horace (9. 6. 2008 - 10:59)

...no ještě jsem zapomněl dodat že předpokládám vaření v horších podmínkách. JInak pro běžné použití má asi více výhod plynový vařič-něco jako VAR a pod... Je rychlejší, jednodušší, pokud nevaříš v extrémních výškách a zimě tak se asi vyplatí víc. Na výpravy kolem 1 týdne se dá pobrat plyn docela v pohodě.

Horace (9. 6. 2008 - 10:50)

MSR Whisperlite International. Hoří v něm benzín, petrolej a prý i "vše" další co hoří-ředidla, líh (nevyzkoušeno)...
Lehký, velmi snadno rozebratelný a opravitelný, stabilní, lze balit zvlášť nádobu a vlastní vařič, spolehlivý. Velmi snadno se čistí (pokud vůbec-má samočistící trysku..). Nemá problémy s deštěm (hoří i mokrý), ziomou, větrem...
To si troufám tvrdit po celkem více než 200 dnech vaření 2-4x denně na Aljašce, Sibiři, Ukrajině, Britské kolumbii, Yukonu. Výborná záruka, náhradní díly jsou k mání ve všech civilizovaných zemích (tedy těch kde jsou specializované obchody pro turisty :-)))-výtečná záruka (viz text níže).
Jeden starší mám doma a mohu půjčit na otestování. Je bez láhve-tu by ti musel půjčit Kule z klubovny.
Je drahý, tím že je láhev dál od hořáku se hůře (se zpožděním) reguluje plamen, je určen na "vaření" (tj. má širší hořák-ne bodový plamen; pokud bys šel jen po výkonu pak MSR XGH-ten má hořák jako Primus, tj hřeje jen uprostřed-ideální na ohřátí vody, ledu; kaše se na něm více pálí).

Jako druhý typ bych doporučil Peak One Multifuel (ale již se nevyrábí)-vychází z principu Primusu. Rozebírat detaily by asi bylo na delší povídání či samostatný článek..

krup (8. 6. 2008 - 23:50)

ano, to je vyborny argument, vrapence, kup si primus, protoze madala bavi si s nim hrat;-)

Magyal (8. 6. 2008 - 22:01)

vyhody Primusu:
Kdyz mas kliku, sezenes ho ve vetesnictvi za par stovek
Je v podstate neznicitelny, jakakoliv soucastka se da rozmontovat/opravit/nahradit
Mam podezreni, ze ma vetsi vykon, ale to by chtelo zmerit poradne

Toho ze je horak primo na nadrzi bych se nebal, v zivote se mi nestalo, ze by se Primus prevrhnul v dusledku toho, ze je vysoky. Povazuju to za nepodstatne kriterium pri rozhodovani.

Predevsim je to ale sympaticky vyrobek, se kterym me bavi si hrat. Nevyhody ti vylici nekdo jiny. Pokud nejsi kutil ci obdivovatel historicke techniky a poctiveho remesla, kup si nejaky novy varic, rozhodne budes vice in. Ja bych ale v zadnem pripade nemenil.

Mimochodem, Alfons bydli kousek od zdroje Manaslu 96, maji ho tam za GBP 69, coz je CZK 2100 (nikomu tim nechci nic podsouvat, jen to zminuju jako fakt)

Vrapenec (8. 6. 2008 - 21:17)

Ahoj Chtěl bych si koupit vařič. Poraďte mi prosim Hrochu, Maďale, Horáci a další, jaké jsou výdody MSR x Primus. Hlavně chci aby hořák, byl oddělen od nádoby na palivo, bay nebyl vařič moc vysoký, tudíž vrtkavý, a nepadal mi z něj ešus.

Ahalbert (8. 6. 2008 - 01:02)

Něco pro ty, kdo si vzpomínají na oblíbenou úlohu se 4 raketami, které jsou naváděny jedna na druhou. Experimentálně vyřešeno v excelu zde:

http://ahalbert.vysehrad.org/Rakety.xls

Na vysvětlenou: Je dán čtverec a v každém jeho rohu je umístěna samonaváděcí raketa. V jednom okamžiku všechny rakety naráz vystartují. První raketa je naváděna na druhou, druhá na třetí, třetí na čtvrtou a čtvrtá na první. Raketa nepřetržitě zaměřuje svůj cíl, tj. v každém okamžiku letí přesně tím směrem, kterým se právě nachází raketa předchozí. Rakety letí konstantní rychlostí 1km/s. Onehdá jsme se hádali, zda se rakety srazí po 1 sec, pokud strana čtverce je 1km.

V souboru lze měnit jak výchozí polohu, tak vektory rychlosti (drobnou úpravou vzorců). Překvapivě za uvedených podmínek se rakety přibližují lineárně a srazí se opravdu po 1s.

Vložit příspěvek (*=povinné položky)
Jméno*: URL:
Email: Město:
Text*:
Antisp@m
/ověření*:
Znáte-li odpověď na otázku: "Jak se jmenuje písnička, co hrajeme na začátku slavnostňáku? (bez diakritiky)" (na 9), vepište ji do políčka. Pokud neznáte, vepište odpověď na otázku: "Jak se jmenuje lano, kterým se lasuje?" (na 4).